מהם הסימנים למחסור בחלבון?

מרגישים כואבים ועייפים? האם חילוף החומרים שלכם איטי? סובלים מנשירת שיער? שינה גרועה? יכול להיות שאתם לא אוכלים מספיק חלבון.

החלבונים הם חומר חיוני ביותר לתפקוד הגוף. מדובר בשרשראות ארוכות של חומצות אמינו חשובות הדרושות לתפקודי הגוף. חלבון למעשה הוא מרכיב של כל תא בגוף.

הגוף משתמש בו כדי לבנות ולתקן רקמות, לייצר אנזימים, הורמונים וכימיקלים בגוף.

חלבון כשמו כן הוא: מסייע לבניית עצמות, שרירים, סחוס, עור ואפילו דם.

שלא כמו פחמימות ושומן, גוף האדם אינו אוגר חלבון. לכן חשוב להכיל כמות מספקת של חלבון בתזונה היומית, ובאופן קבוע על מנת לתת לגוף אספקה ​​קבועה ומספיקה מהנוטריינט החשוב הזה.

חלבון מגיע ממגוון מקורות: מהחי הוא נמצא בבשר, חלב, דגים, סויה וביצים, וממקורות צמחיים כמו שעועית, קטניות וחמאות אגוזים. בתהליך העיכול, החלבונים משאירים  חומצות אמינו שבהן הגוף משתמש.

הצריכה היומית המומלצת לחלבון היא בין 0.8- 1 גרם חלבון על כל קילוגרם.

אם אתם לא אוכלים את כמות החלבון המומלצת, זה יכול להשפיע על כל חלקי הגוף, מהשיער ועד הציפורניים.

הנה עשרת הסימנים המובהקים לכך שאתם לא אוכלים מספיק חלבון:

1.חולשת שרירים
חולשת שרירים פתאומית או כאבים עלולים להיות סימן שהתזונה שלכם חסרה בכמות המומלצת של חלבון. חלבון הוא הדלק של השרירים.

כאשר קיים חוסר בחלבון השרירים סובלים מכך. הדבר יכול להוות בעיה  במיוחד לגברים ככל שמתבגרים. גברים עשויים לחוות אובדן טבעי של מסת שריר עקב ההזדקנות, ועלולים לאבד עוד יותר שריר אם הם לא אוכלים מספיק חלבון על בסיס יומי.

הגוף מפרק רקמות עשירות בחלבון עבור שימוש של השרירים בהן. לכן, צריכה נמוכה של חלבון תתבטא מייד בפירוק שרירים, ובחולשה.

דיאטה דלה בחלבון עלולה לגרום לגוף לאבד מסת שריר רזה.
בנוסף, חלבון משחק תפקיד קריטי בספיגת חומרים חיוניים אחרים, כגון ברזל וסידן. שני החומרים המזינים הללו חשובים לשרירים ולבריאות המפרקים.
2.פגיעה בבריאות השיער
השיער מורכב בעיקר מחלבון המכונה קראטין, וזהו מינרל חשוב לבריאות השיער. חלבון הוא אבן הבניין של כל התאים- כולל זקיקי השיער.

למעשה, כל קווצה של שיער דורשת מנה מכובדת של חלבון על מנת לגדול.
כאשר צריכת החלבון היומית לא מאוזנת, הגוף מתחיל להיות חסכן ולשמר את מעט החלבון שיש על ידי הגבלת ההוצאה שלהם, דבר אשר בעקיפין מוביל בין היתר לנשירת שיער.
מלבד נשירת שיער, השיער עשוי גם להיות יבש ושביר.
3.”קרייבינג” -חשקים למזונות בתדירות גבוהה
סימן נוסף לכך שגופכם חסר בחלבון הוא השתוקקות למזונות לעיתים קרובות. זה יכול להיות חשקים למתוקים, פחמימות, ודברים מלוחים. 
זה קורה כיוון שצריכה נמוכה מדי של חלבון משמעה שאתם כנראה ניזונים מתזונה גבוהה בפחמימות ו/או סוכר.

פחמימות וסוכר עלולים לגרום לקפיצה ברמת הסוכר בדם ולגרום לתחושת רעב בתדירות גבוהה יותר.

לגוף לוקח יותר זמן לעכל חלבון, מה שגורם לתחושת שובע ואנרגיה לאורך זמן, לאיזון רמות הסוכר בדם ולאיזון החשקים ותחושת הרעב.
4.הצטברות נוזלים
בצקת או הצטברות נוזלים, במיוחד בחלק התחתון של הגוף, הם סימנים נוספים לצריכת חלבון נמוכה ולא מספקת. חלבון ממלא תפקיד חשוב בשמירה על מניעת הצטברות נוזלים ברקמות, במיוחד ברגליים ובקרסוליים- על ידי החזקת מלח ומים בכלי הדם.

כאשר צריכת החלבון לא מספקת, נוזלים אלה יכולים לחלחל לרקמות ולהוביל לנפיחות של הרגליים התחתונות וכפות הרגליים, דבר אשר יכול מוביל לתחושת אי נעימות.
תוכלו להרגיש שאתם חווים נפיחות עקב הצטברות נוזלים אם העור מתוח או מבריק ושומר על טביעת אצבע לאחר שלוחצים לרגע.
5.ירידה בפעילות חיסונית
רמה נמוכה של חלבון בתזונה היומית עלולה לגרום לרגישות יתר למחלות. חלבון מסייע לשמור על תפקוד טוב של המערכת החיסונית, כיוון שתאי החיסון עשויים בעיקר מחלבונים.
חלבון מייצר תאי דם לבנים, נוגדנים, חלבונים בדם ומגוון של מולקולות חיסון הפועלים יחד כדי לתקוף פולשים זרים, ביולוגיים וכימיים כאחד. צריכת חלבון נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת הגוף לייצר מספיק מולקולות חיסון ולהחליש את מערכת החיסון. דבר זה עלול להוביל למחלות או לזיהומים תכופים וחמורים יותר.
6.ציפורניים חלשות ושבירות
ציפורניים חלשות ושבירות, כמו גם “גלים” בציפורניים, הם חלק מן הסימנים הראשונים לחוסר חלבון בגוף. הציפורניים מורכבות משכבות של חלבון שנקרא קראטין. לכן, חייב לצרוך מספיק חלבון כדי לתחזק ציפורניים חזקות ובריאות.

כאשר הגוף חסר בחלבון, אין לו את אבני הבניין הנדרשות עבור הצמחת ציפורניים חזקות. בנוסף, צריכת חלבון ירודה עלולה לגרום לכתמים לבנים על הציפורניים.
בנוסף, מחסור בחלבון עלול להוביל להופעת עור קרוע סביב הציפורניים באופן תכוף יותר, כמו גם לסדקים בציפורניים. זה יכול להפוך את הציפורניים לפגיעות יותר לזיהומים.
7.קשיי ריכוז וזיכרון חלש.
חוסר ריכוז, או התפרצויות קצרות של אנרגיה נפשית ואחריהן תחושת ערפול, עשויות להיות קשורות לתנודות ברמות הסוכר בדם ובמחסור בחלבונים.

חלבון חשוב לתפקוד נוירולוגי בריא. זיכרון חלש, יכולת ריכוז נמוכה,  חוסר מוטיבציה וקשיי למידה יכולים להצביע על רמת חלבון נמוכה.
חוסר חלבון עלול גם להוביל לאיזון גרוע של נוירוטרנסמיטרים, כולל דופמין, אפינפרין, נוראפינפרין וסרוטונין. נוירוטרנסמיטרים מסונתזים במוח באמצעות חומצות אמינו, אבני הבניין של החלבונים.

צריכת חלבון מספקת בתזונה יכולה לשפר את ביצועי העבודה, כמו גם את הלמידה והמיומנויות המוטוריות, ואילו צריכת חלבון נמוכה עלולה לעשות את ההפך מכך.

למעשה, חוסר בחומצות אמינו עלול לגרום למגוון של הפרעות במצב הרוח, כולל דיכאון וחרדה.
8.שינה גרועה
המוח שולט בכל ההורמונים הדרושים לשינה טובה בלילה. כאשר הגוף חסר בכמות החלבון הדרושה כדי לשמור על בריאות המוח, זה יכול להוביל לחוסר איזון הורמונלי אשר בסופו של דבר משפיע על השינה.  בנוסף, כאשר הגוף והשרירים כואבים עקב צריכת חלבון ירודה, יהיה קושי בהירדמות. 
מחקר שפורסם בכתב העת האמריקני לתזונה קלינית בשנת 2016- מדווח כי צריכת כמות גדולה יותר של אנרגיה מחלבון במהלך הדיאטה עשויה לשפר את השינה אצל מבוגרים הסובלים מעודף משקל והשמנה.
שינה גרועה קשורה גם לרמות סוכר לא יציבות בדם, אשר עלולות להתרחש עקב צריכת חלבון לא מספקת. למעשה, מומחים ממליצים לאכול מזונות המכילים חלבון בארוחת הערב כדי לסייע בייצור טריפטופן וסרוטונין, ובכדי לייצב את רמת הגלוקוז בדם.
9.מחזור לא סדיר
תזונה נכונה ומאוזנת משחקת תפקיד חשוב בשמירה על ווסת בריאה. כל סוג של מחסור תזונתי, כולל רמת חלבון נמוכה- עלולים להוביל למחזור לא סדיר.
כמו כן, דיאטה דלה בחלבון ועשירה בסוכר ופחמימות עלולה לתרום לעודף דלקת, עייפות ולעלייה במשקל. כל הגורמים הללו יכולים לגרום להפרעה במאזן התקין של ההורמונים  אסטרוגן ופרוגסטרון. כל סוג של חוסר איזון בהורמונים הנשיים יעלול אף הוא להוביל למחזור לא סדיר.
10 נטייה למצבי רוח ודיכאון
חוסר חלבון בתזונה עלול להוביל למצבי רוח. צריכת חלבון משביעה ומובילה לרמה יציבה של סוכר בדם אשר מונעת שינויים ברמת האנרגיה. זה חשוב, כיוון שאם רמת הסוכר בדם אינה יציבה- סביר שתחוו עליות וירידות פתאומיות במצב הרוח, בהתאם לרמות הסוכר.
כמו כן, הכימיקלים שהמוח מייצר (דופמין ונוראדרנלין) כדי לגרום לתחושת אושר עשויים אף הם מחלבון. אכילה של מקורות חלבון טובים כמו דגים, ביצים וקטניות- עוזרת למוח לייצר כמויות מספיקות של כימיקלים לשיפור מצב הרוח.
הגברת צריכת החלבון בתזונה היומית יכולה לחולל פלאים לגוף ולנפש שלך.
מדוע אבקת חלבון אפונה היא בחירה חכמה?
אבקת חלבון היא מוצר נוח לצריכה, יעיל, בריא ובטוח. היא מיוצרת באופן טבעי אורגני,  ללא תוספות לשיפור הטעם והמרקם.

אבקת חלבון אפונה חוסכת זמן ומאמץ בתכנון והכנת הארוחות. אבקת חלבון אפונה מספקת חלבון “איכותי” , קל לעיכול ועם ספיגה מקסימלית ומהירה, כך שתוכלו להפיק ממנה את מלוא היתרונות ולהתאושש מהר יותר מאשר אילו הייתם צורכים את כל החלבון ממזונות טבעיים.

היא חשובה במיוחד לצמחונים וטבעונים כדי להבטיח שהם מקבלים את כל חומצות האמינו החיוניות, החשובות בשמירה על אורח חיים בריא.
הגבירו את החלבון שלכם עם אבקת חלבון אפונה טהורה!
  • אבקת חלבון אפונה מבודד
  • טבעי,  ללא תוספים וחומרי טעם
  • מסייעת לאיזון וירידה במשקל
  • משפרת שיקום תאים והתאוששות שרירים
  • מתאים לטבעונים, לרגישים לגלוטן, לילדים ולנשים בהריון
להזמנת אבקת חלבון בהנחה וקבלת חוברת מתכונים ללחוץ כאן